VÄGEN FRAMÅT ÄR GEMENSAM

Under våren arbetar jag för Settings och Greenpeaces konstaktivistiska initiativ All set for change, vars aktioner för en fossilfri finans har flyttat från Finansdepartementet och upp på nätet. Tills vi kan ses igen bygger vi en digital gemenskap för att ge tröst, tillförsikt & mod till klimaträttvis och solidarisk handling.

All set for change

Fredagen den 21 februari drog Settings och Greenpeace igång vårens konstaktivistiska aktion ”All set for change” utanför finansdepartementet, som fick sina fönster putsade till tonerna av Parisavtalet. Dags att se klarare i klimatfrågan och styra om till en fossilfri finanssektor. Jag fotograferar och filmar aktionerna som äger rum utanför finansdepartementet varje fredag kl 12:30 hela våren. Vi ses väl!

FREJA – PILOTEN

Freja_2
I påskhelgen spelade vi in piloten till tvproducenten Nilas Lindgrens slutprojekt på Stockholms dramatiska högskola; Freja, en dramaserie med potential att bli nattsvart. Jag hade nöjet att regissera en grym trio bestående av Nadja Christiansson, Peter Engman och Jessica Liedberg. Tisdagen den 28:e maj kan man se resultatet på FilmMediaEx19 i Stockholm. Det här kommer bli en serie att hålla utkik efter. Tack Nilas för förtroendet!

Filmworkshop i Berlin avslutad

yun7Sommarens internationella workshop i filmskådespeleri och Meisnerteknik avslutades med scenarbete ute på gatan, närmare bestämt på Bergmannstraße utanför galleri K-Salon där vi hållit till under två intensiva veckor. Det blev ett spännande och svettigt arbete i 35 graders värme med motiverade och inspirerande deltagare från Tyskland, Österrike, Finland och Norge. Sista stoppet för dagen fick bli på den lokala glassbaren. Thank you fellow coach Sylvia Schwarz and participants Petra, Ole, Liili, Sergej, Alexander, Felix och Yun – you are amazing!
foto: Yun Huang

 

Visual storytelling – Sao Paulo workshop

SP rooftop 2Jag har avrundat en intensiv vår med en resa till Brasilien, där jag och min kollega Mirko Lempert undervisat i visual storytelling på Sao Paulo Escola de Teatro. Vi har gjort korta visuella filmövningar med en grupp fantastiskt inspirerande och roliga studenter. På tre veckor hann vi bli stormförtjusta i Sao Paulo. Utsikten från skolans tak är värd en film i sig. Thank you to the students and staff at Sao Paulo Escola de Teatro for an amazing experience!

Film acting and ways to prepare

Sylvia Schwarz_DSC7124

Internationell workshop i filmskådespeleri, Berlin 23 juli – 3 augusti 2018.  
Förra sommaren mötte jag skådespelaren och Meisnercoachen Sylvia Schwarz i en workshop i Meisnerteknik. Hon brinner liksom jag för att skapa ärliga och oväntade uttryck hos skådespelare framför kameran. I sommar ordnar vi gemensamt en internationell workshop i Berlin där vi kombinerar Meisnerteknik med kreativ manusanalys och filmövningar. Vi arbetar med att fördjupa skådespelarens närvaro och ger verktyg för hur man förbereder sig för en filmroll. Det blir tio intensiva dagar med två hängivna coacher. För mer information och anmälan:

Visning och samtal

Den 19:e september ägde första visningen av I stormens öga – om processen med Dido & Aeneas, min forskningsdokumentär om Kristina Hagström-Ståhls normkreativa operauppsättning, rum på Stockholms dramatiska högskola. Filmen följer repetitionerna på Stockholmsoperan med särskilt fokus på regiprocessen och på scenografen och ljussättaren Daniel Anderssons arbete med föreställningens visuella dimension – storskaliga projektioner i 360 grader som filmas under vatten och bland Kartagos ruiner. Vi får här ta del av en process med flera svåra utmaningar. Efter visningen hade jag, Kristina Hagström-Ståhl och Tinna Joné, lektor i dokumentärt berättande på Stdh, ett samtal med publiken om de dilemman man ställs inför i samband med dokumentation av konstnärliga processer. Tack till alla som kom och bidrog till den intressanta diskussionen. 

I stormens öga

I stormens öga grade

Nu har dokumentären I stormens öga – om arbetet med Dido & Aeneas tagit sig igenom slutklippning, grade och ljudmix och är redo att visas. Under en knapp timma får vi följa regissören Kristina Hagström-Ståhl och scenografen Daniel Andersson i arbetet med operan Dido & Aeneas på Kungliga Operan i Stockholm. Jättelika videoprojektioner i 360 grader, brutna lårben och undervattensfilmning i stormigt vinterhav är några av utmaningarna för teamet när premiärdatumet rycker allt närmare. Föreställningen spelades under våren 2014 och första visning av dokumentären blir den 19:e september.